Referat fra generalforsamling 2025

Referat ordinære generalforsamling, Gulddysse Kulturgård, salen, torsdag 20. marts 2025 kl. 19.00.

 

  1. Valg af dirigent. Bestyrelsen foreslog Inge Karlshøj, som blev valgt. Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt. Dirigenten sikrede sig, at alle 32 fremmødte var medlemmer af foreningen.
  2. Valg af stemmetællere. Der blev valgt to stemmetællere, men de kom ikke i arbejde.
  3. Formanden aflagde bestyrelsens beretning om foreningens virke i det forløbne regnskabsår. Fra Evan Lynnerups beretning kan bl.a. nævnes følgende: Foreningen har haft en fremgang på 32 medlemmer, så vi nu er 206 aktive, 195 passive og 14 æresmedlemmer. Gården har fået nyt velfungerende låsesystem, og vi er ved at få skiftet lyset i de fleste rum til en mere energivenlig type. Vi har bestilt et vartegn i cortenstål, der skal stå ved vejen ved indkørslen til parkeringspladsen. Det kommer op i løbet af april, og vil på flot vis reklamer for gården. Skulpturhaven skal indvies til pinse – mange skulpturer er på vej til at blive opsat, så der vil være mange spændende kunstværker at se på. I årets løb har vi haft fantastiske udstillinger, julemarked, ”Åbent Hus”, generalforsamling for Pileflet-foreningen m.m., og formanden benyttede lejligheden til at takke udstillingslederen og alle andre, der har været involveret i årets arrangementer. Gårdens arbejdsteam og ”pedel” Marianne Druedahl blev også takket for deres store arbejde. Så fik Dorthe Aggebo, gårdens kommunikations- og PR medarbejder megen tak for sit arbejde med at synliggøre gården for omverdenen – det er et særdeles vigtigt arbejde. Dorthe vil gerne overdrage hvervet til en anden, da hun fraflytter området, men fortsætter indtil en afløser er fundet. Formanden sluttede med at understregede, at frivillighed er et bærende element for trivslen på gården. Selvfølgelig er vi også meget taknemmelige for kommunens støtte og vedligehold af klimaskærmen. Beretningen blev taget til efterretning. Henning Espensen meddelte efter beretningen, at vi lige har fået et 5G-modem, og at gårdens net forbindelse nu fungerer. Hele beretningen kan læses på vores hjemmeside, https://gulddyssegaard.dk/generalforsamling-2025-2/
  4. Formanden fremlagde bestyrelsens forslag og plan for visioner og mål for Gulddysse Kulturgård i det kommende foreningsår. Formanden nævnte at bestyrelsen arbejder med en vision, der rækker 5-10 år frem i tiden, og at gode ideer fra medlemmerne er meget velkomne. I øjeblikket undersøger bestyrelsen mulighederne for at få produceret en video om gården, der skal være noget af det første, som man møder på vores hjemmeside. I det hele taget skal der lægges vægt på at synliggøre gården overfor omverdenen, fx ved flere fælles udstillinger uden for huset.  Skulpturhaven bliver også en del af vores ansigt udadtil, og er et vigtigt tiltag. Medlemsarrangementer, flere ”kom og prøv” arrangementer og socialt liv på tværs af værkstederne har fokus. Vi arbejder fortsat på at få flyttet el-lade standerne på parkeringspladsen til en mere hensigtsmæssig placering.
  5. Kassereren fremlagde det reviderede regnskab til godkendelse og meddelelse af decharge. Kassereren, Vilhelm Wedell-Wedellsborg, fremlagde regnskabet. Foreningens økonomi er sund. Årets overskud er på godt 50.000 kr., og egenkapitalen er godt 90.000 kr. Der er tidligere hensat 75.000 kr. til byggeprojekter, som stadig står urørt. Det er uønsket, at vi sparer så store beløb op, men som et medlem kommenterede, så skal der være et større beløb til rådighed, hvis dyrt apparatur (fx keramik- og glasovne) går i stykker, eller større reparationer er krævet. Regnskabet godkendtes enstemmigt, og forsamlingen meddelte decharge. Regnskabet kan i sin helhed ses på foreningens hjemmeside (https://gulddyssegaard.dk/generalforsamling-2025-2/ ).
  6. Kassereren fremlagde forslag til kontingent for efterfølgende kalenderår. Kontingentet for efterfølgende kalenderår foreslås uændret til 2 rater x 500 kr. for aktive medlemmer og 100 kr. for interessemedlemmer. Er man studerende, og kan fremvise gyldigt studiekort, er kontingentet det halve af det ordinære kontingent. Taget til efterretning.
  7. Kassereren fremlagde bestyrelsens budget for indeværende år til orientering. Budgettet fremlagt. Der budgetteres med et underskud på godt 60.000 kr., da der bl.a. forventes en stigning i udgifterne til byggeopgaver (fx Skulpturhaven) og anskaffelser. Et medlem kommenterede, at en enkelt opkrævning af kontingent i stedet for to, vil være en besparelse for foreningen. Kassereren svarede, at en årlig opkrævning på det dobbelte beløb, kan medføre at vi mister nogle medlemmer, da engangsudgiften bliver for stor for nogle. Derfor fastholdes to halvårlige kontingentopkrævninger. Der blev opfordret til at alle benytter betalingsservice, da det er gebyr-frit for foreningen. Et medlem spurgte til mulighederne for at leje gårdens lokaler på fordelagtige vilkår. Det er allerede muligt (se hjemmesiden, https://gulddyssegaard.dk/ , nederst på forsiden), men kassereren understregede, at medlemmerne selvfølgelig kan søge bestyrelsen om tilskud til at leje lokalerne. Formanden opfordrede medlemmerne til at benytte gårdens lokaler. Kassereren varslede en mindre kontingentstigning i 2026. Budgettet blev enstemmigt taget til efterretning. Kan ses på foreningens hjemmeside (https://gulddyssegaard.dk/generalforsamling-2025-2/ ).
  8. Behandling af indkomne forslag. Der var ikke indkommet forslag.
  9. Valg af bestyrelsesmedlemmer. 2 er på valg de lige år og 3 er på valg de ulige år. Henning Esbensen, Vilhelm Wedell-Wedellsborg og Rikke Bagger Jørgensen var på valg, og blev alle genvalgt.
  10. Valg af 2 suppleanter til bestyrelsen. Kristina Fischer genopstillede og blev valgt. Poul Erik Hansen ønskede ikke genvalg. Jytte Hollender opstillede til den ledige suppleantpost og blev valgt.
  11. Valg af revisor. Lone Jørgensen blev genvalgt som revisor.
  12. Valg af revisorsuppleant. Henny Wibholm blev genvalgt.
  13. Eventuelt. Formanden takkede det siddende festudvalg og bad dem fortsætte deres gode arbejde og planlægge en fest for os. Festudvalgets medlemmer er: Lene Plank Vestergaard, Inger Jespersen, Gudde Rosenkilde, Vibeke Guldbæk, Jeanette Krarup Jensen, Inge Lise Kloster, Valter Cloette Jensen, Henny Wibholm, Bente Bang og Mogens Hørby. Der vil i næste Nyhedsbrev komme en opfordring til, at flere melder sig til festudvalget

Marianne Druedahl blev udnævnt som nyt æresmedlem. Marianne takkes for sit kæmpe arbejde for gården i alle årene som formand. Vi nyder til stadighed godt af Mariannes store viden om gården, og hendes indsats som pedel.

Valter holdt en herlig tale for Årets Guldklump, der blev Poul Erik Hansen. Formanden takkede for Poul Eriks indsats i bestyrelsen og hans bidrag mange andre steder på gården. Valters tale er tilgængelig på gårdens hjemmeside, https://gulddyssegaard.dk/guldklumpen/ .

Der uddeltes blomster til det nye æresmedlem og den nye ”Guldklump”.

Dirigenten takkede for god ro og orden, og fremhævede, at Gulddysse Kulturgård er et fantastisk sted, som vi bør værne om. Formanden var enig i dette og takkede dirigenten.